Zajímavým kouskem ze sbírek hranického muzea je vysoké kolo. To pochází pravděpodobně od anglické firmy The Howe Machine Company. V Čechách zastupoval tuto značku Jindřich Leo v Praze na Ferdinandově třídě. Firma Howe sídlila v Glasgow a nabízela vysoká kola zhruba od roku 1882 do roku 1889. Známé byly také jejich tricykly například Flying Scotsman Howe Roadster.
Hranické kolo patří mezi vysoká kola, která se jako inovace objevila v roce 1870. Zvětšením předního kola se zvýšila efektivita šlapání pevného převodu. Vysoké kolo však mělo velkou nevýhodu v nestabilitě vysokého těžiště a nebezpečnosti případného pádu z kola. Protože na takovém kole nemohli jezdit všichni, vyráběly se i tricykly a kvadracykly.
Historie vzniku jízdního kola se datuje na přelom 15. a 16. století, kdy první návrh konstrukce tohoto technického vynálezu namaloval Leonardo da Vinci.
Za tvůrce kola je považován Němec Karl von Drais, kterému byl v roce 1818 uznán patent na dřevěný běhací stroj, který byl po něm nazván draisina (drezína). Vynález poháněl odrážením nohama od země, přední kolo bylo řiditelné. Stroj byl až na železný spojovací materiál dřevěný, měl loukoťová kola s železnou obručí, kožené sedlo a opěrnou tyč jako stojan.
K obdobnému vynálezu došlo i ve Francii, kde ho mechanik Nicéphore Niepce nazval vélocipède (rychlá noha), v Rusku údajně sestrojení prvního primitivního kola místnímu nevolníku vyneslo od jeho pána svobodu.
Jízdní kola byla v 19. století výrobně drahou záležitostí. Teprve počátkem 20. století zprůmyslnění jejich výroby umožnilo jejich zlevnění a tím masové rozšíření jako dopravního prostředku. Jen v Anglii bylo na 360 výrobců. Do českých zemí se dostalo asi deset značek z Anglie a Německa.
Přestože období „vlády“ vysokého kola nemělo dlouhého trvání, stalo se symbolem pozdního viktoriánského období. V době, kdy byla jeho popularita na vrcholu, se také zrodila cyklistika coby sportovní odvětví.
Text: Marek Suchánek, Jan Králík